Artificial Intelligence voor  merkontwikkeling: een helpende hand of juist niet?

Broken Limits | 16 juni 2025

Artificial Intelligence (AI) wordt steeds vaker ingezet om repetitieve taken over te nemen in verschillende werkgebieden. Dit biedt vaak uitkomst, omdat er dan meer tijd overblijft voor ingewikkeldere taken die menselijke creativiteit en probleemoplossend vermogen vereisen. Ook in de creatieve sector neemt AI vaak taken over. Denk bijvoorbeeld aan beeldbewerking, copywriting en het genereren van een logo. Maar is het inzetten van AI voor jouw creatieve werkzaamheden wel zo voordelig? In dit blog ontdek je de voor- en nadelen van AI voor merkontwikkeling.

Afbeelding gegenereerd met behulp van AI (DALL·E via ChatGPT, OpenAI).

Hoe kan AI helpen bij merkontwikkeling?

Het gebruik van (generatieve) AI kan ondernemers helpen om logo's, beeldmateriaal en andere visuele content te creëren. Het biedt een snelle en efficiënte manier om nieuwe ideeën tot leven te brengen, zonder dat je zelf diep in de creatieve processen hoeft te duiken. Ook kan het nuttig zijn om je eigen (beeld)materiaal aan te passen of te vervormen, waarbij AI getraind op bestaande content de bewerkingen automatisch uitvoert. Dit bespaart tijd en maakt het mogelijk om complexe visuele aanpassingen te doen zonder dat je uitgebreide technische kennis nodig hebt. Een zogenaamde prompt maakt het eerdergenoemde mogelijk. Dit is een tekst die de AI precies vertelt wat je wilt creëren of aanpassen. Vaak levert het AI-model bijzondere en inspirerende resultaten op die je wellicht zelf niet snel had bedacht.


We kunnen ons goed voorstellen dat minder creatieve ondernemers graag gebruik maken van AI ter ondersteuning bij het opzetten van hun branding. Toch zijn er verschillende aspecten waar je op moet letten. Hieronder zetten wij de belangrijkste voor je op een rijtje.

Auteursrecht

Een van de grootste vragen rondom kunstmatige intelligentie is: van wie is de output eigenlijk? AI-modellen maken nieuwe beelden, teksten of video’s op basis van enorme hoeveelheden voorbeelden die ze tijdens hun training hebben gezien, zoals bestaande foto's, illustraties of teksten. Maar ze vertellen er meestal niet bij waar het vandaan komt.


Stel je vraagt aan een AI: “Maak een afbeelding voor bij een blog met de titel: Artificial Intelligence voor merkontwikkeling: Een helpende hand of juist niet? en voeg hier een robot met een mensenhand aan toe” Dan maakt AI een nieuw beeld op basis van patronen die het eerder heeft geleerd van andere afbeeldingen, maar zonder letterlijk iets te kopiëren.


Toch betekent dat niet automatisch dat je deze AI-afbeelding zomaar mag gebruiken voor je merk of reclame. Waarom niet? Omdat het niet altijd zeker is of zo’n beeld onder het auteursrecht valt. Alleen als jij als gebruiker zelf creatieve keuzes hebt gemaakt (bijvoorbeeld in de omschrijving, stijl en toepassing van de afbeelding), heb je voldoende invloed gehad om het beeld veilig te gebruiken, zoals wij hierboven hebben gedaan.


Echter, de afbeelding is feitelijk gemaakt door een AI-systeem, op basis van jouw opdracht. Dat betekent dat er mogelijk geen volwaardig auteursrecht op rust, zoals wel het geval is bij een zelfgemaakte foto of illustratie.

Niet heel uniek

Doordat AI-modellen zijn getraind aan de hand van bestaande content komt het vaak niet verder dan een herinterpretatie van hetgeen dat er al is. Een goed voorbeeld hiervan zijn websites waarop je binnen een paar klikken een logo kunt genereren. Deze gegenereerde logo’s zijn functioneel, maar totaal niet uniek. Vaak zie je dezelfde lettertypen, kleurencombinaties of vormen in het logo terugkomen, maar dan nét even anders. Voor wanneer je een merk wil creëren die op moet vallen en eigenheid wil uitstralen biedt AI hierin dus weinig toegevoegde waarde.

Gebrek aan (creatieve) diepgang

Een van de grootste nadelen van AI in merkcommunicatie is het gebrek aan creatieve diepgang. AI mist de emotionele intelligentie en intuïtie die nodig zijn om een merk te ontwikkelen dat écht resoneert met je doelgroep. Jij hebt als geen ander helder voor ogen waar jouw merk voor staat en welke boodschap je wilt overbrengen, maar AI is simpelweg niet in staat om die nuance en menselijke creativiteit te begrijpen. Het resultaat hiervan is, is dat het content creëert die technisch misschien klopt, maar geen diepgang heeft. En in een tijd waarin merken zichzelf positioneren in de markt op basis van emotionele connectie, is dat een gemiste kans.


Zeker bij het creëren van content die leeft en beweegt, zoals social media posts of brandcampagnes, schiet AI al snel te kort. Neem bijvoorbeeld Instagram: dit is een platform waarop je je als bedrijf juist goed kunt laten zien wie je bent. Het gevaar is dat, wanneer al jouw content op elkaar begint te lijkt door het gebrek aan het eerdergenoemde punt hierboven, de authenticiteit van jouw merk verloren gaat.

Gevoelig voor fouten

Hoewel AI al indrukwekkende prestaties levert, is het nog niet foutloos. AI gegenereerde content kan soms leiden tot misplaatste formuleringen, ongepaste suggesties of fouten in bijvoorbeeld afbeeldingen. Aangezien kunstmatige intelligentie zich nog in een ontwikkelingsfase bevindt, is het cruciaal om alle AI-output zorgvuldig te controleren. Dit geldt met name voor creatieve AI-output of merkcommunicatie, waar zelfs de kleinste fout een grote invloed kan hebben op de uitstraling van je merk en de manier waarop je wordt waargenomen. Het blijft dus essentieel om AI als hulpmiddel te gebruiken, maar altijd met menselijke controle voor het beste resultaat in je communicatie en merkstrategie.

Wil je hulp bij het ontwikkelen van jouw merk? Neem dan contact met ons op! We delen graag onze expertise over het succesvol positioneren en versterken van jouw merk in de markt.

Een aantal lantaarns hangend aan het plafond voor een themafeest.
20 juni 2025
In deze blog delen we de best practices voor het organiseren van een succesvol thema- of gelegenheidsfeest.